Nos, amit mi folytatunk, az több szempontból is speciális. Egyrészt mert ketten - szakkifejezéssel élve 'négy kézben' vezetünk, másrészt mert jórészt fix fuvarokat viszünk. És még egy nagyon nagy előny: minden hétvégén, sőt hét közben is többször itthon vagyunk!!!! Tehát a mi életünkből kimaradnak a kamionban töltött hétvégék, és szerencsére a hetekre elhúzódó 'európázás' is ismeretlen előttünk.
A négykezes vezetés lényege az, hogy az áru hamarabb célba ér. Biztos sokan tudjátok, hogy a kamionsofőrök vezetési és pihenőidejét nagyon szigorúan szabályozzák rendeletekkel. Négy és fél óra vezetés után állni kell 45 percet, aztán lehet vezetni még négy és fél órát. Aztán ezzel a napi vezetés kifújt, 11 órát állni kell a kocsival. Ebbe belefér a tisztálkodás, evés, pihenés és egy egészséges alvás. Aztán indulhat az új műszak. Hetente egyszer pedig 45 órát kell pihenni egyhuzamban - hétvége gyanánt.
Ez mind nagyon szép és jó, de ha az árunak célba kell érni, akkor ezeken az időkön lehet módosítani; vezetési időn növelni, pihenőidőn csökkenteni, de ezt is csak nagyon szabályozott körülmények között. Néha viszont ez sem elég. Ilyenkor kell két sofőr.

Két sofőr annyival tud többre jutni, hogy mikor az egyiknek lejár a 4,5 óra vezetési ideje, a másik átveszi a volánt, és ő is vezethet 4,5 órát. Ekkor az autó megáll, és 1 órán át nem mozdulhat. Ilyenkor mindkét sofőr pihen. Ebbe belefér egy kétbetűs kitérő, és hogy becipzározzam magam a hálózsákba. Gyorsan kell aludni, mert ha lejár az óra, indul a második kör. Megint mindketten vezethetünk 4,5 órát. Aztán viszont menthetetlenül hosszú pihenő következik - de két sofőr esetén ez csak 9 óra. Ilyenkor lehet rendesen enni, és egy jót aludni.

Sokan kérdezik, hogy menet közben lehet-e aludni? Nyilván annak, aki éppen nem vezet... Szerencsésebb esetben... Nos, a KRESZ nem engedi meg az ágyon alvást, mert olyankor nincs az ember becsatolva. De akinek megteszi az utasülésen való szendergés, váljék egészségére!
Tisztálkodás. Az autópálya mentén szinte bármelyik benzinkútnál lehet zuhanyozni. Elég macerás így télvíz idején, de megoldható. Ha wc-re megyünk, Németországban 70 centet fizetünk, amiért kapunk egy 50 cent értékű kupont. Ezt kávéra, plüssmacira is beválthatnánk, de inkább lezuhanyozzuk.

Út közben csak én nassolok, aszalt gyümölcsöt, mogyorót. Kávét általában elkészítünk egy nagyobb adaggal, és termoszból iszogatjuk. Ha a kávé már túl sok lenne, ébren tartásra jól jön a mentolos rágó is. Energiaitalt nem iszunk.

Tudom, hogy sokan kíváncsiak rá, hogy mit viszünk? Ezt szinte mindenki megkérdezi. Minket ez nem igazán foglalkoztat, csak abból a szempontból, hogy hány raklapon / dobozban foglal helyet, mennyire kell megkötni és hogy mennyi a súlya. Amúgy minden árura vigyázunk, a raktér nem ázik be, szóval tök mindegy, hogy hullámkartont, fogkefét vagy csíkos napesernyőt szállítunk. A vegyi anyagokra, romlandó ételre és élő állatra amúgy is külön engedély kell, ami nekünk nincs. Szóval semmi veszélyes.
A tájékozódásban GPS segít minket, név szerint Andi, aki nagyon jól tudja, mikor merre kell fordulni, és hűségesen beszól, ha szerinte túl gyorsan haladunk. Persze mióta kamionban szolgál, ritkán reklamál, mert csak személyautóra vagy buszra tudjuk beállítani. Mi pedig tőlük jóval lassabban haladhatunk. Továbbá egy csomó olyan szabály vonatkozik ránk, ami személyautókra nem. Sok helyen van súlykorlátozás, és a kedvencünk, a "teherautóval előzni tilos". De erről talán majd a következő bejegyzésben, mert ez önmagában is megér pár fejezetet.
Egyelőre ennyi, ha bármi konkrét kérdésetek van, írjatok, válaszolunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése